Friday 1 April 2011

To be or not to be.......


Livet som TAI TAI (kinesiska för hemmafru) går upp o det går ner. Det börjar med att man som är van vid fulltidsarbete, ska lära sig leva livet utan jobbet och dessutom med en från början främmande kvinna som hemhjälp. Jobbet kopplade jag nog bort ganska snabbt redan i Yokohama men att ha en främmande kvinna i sitt hus som inte låter dig lyfta ett finger - det är svårt. Nu hade jag ju precis vant mig vid att ha denna hemhjälp efter 1,5 år, oerhört praktiskt till allt!
Och nu är hon borta!

Så jag satte på högsta volymen på discomusiken & börja gno. Damma, tvätta, stryka, bädda............... Och då inser jag att fy fasen vá skitigt det är!!!! Det svarta kinesiska sotet tränger in mest överallt och enligt kinesisk standard har ju hemhjälpen tidigare torkat varje dag, fast inte med varmt vatten. Bara kallt vatten! Så det har ju liksom lagt till sig lite smuts på 1,5 år. Även om jag bett henne 100gånger att använda varmt vatten. OCH såpa. Men det tyckte hon var väldigt onödigt. Så jag gav upp smutsen i hörnen och tog fram dammsugaren. Totalt värdelös - låter som ett helt ångverk men den spottar nog ut mer smuts än suger in. Ändå är detta dammsugare nr 2 på 1,5 år för att den första gav upp. Hmmmmmmm - så nu lever jag efter mottot "bättre lite smuts i hörnen än ett rent helvete".

Så upptäckte jag en annan stor fördel med ayi! Gustavs cykel gick kaputt. I vanliga fall hade ayi tagit cykeln till reparatören och det brukar kosta ungefär 2 pengar. Nu var det ju jag, lång ljushårig västerlänning, som kom med trasig cykel så gissa vad kalaset kostade då?
75 pengar!
Helt oprutbart (kanske beror på min skrala kinesiska?). Kineserna ser liksom dollartecken i ögonen så fort vi västerlänningar tittar fram. Nu gav jag honom till slut mina 75 pengar och tänkte att då fick iallafall han & hans familj en lycklig dag -säkert hade de fest hela kvällen lång (hoppas jag). Och i Sverige skulle det säkerligen kostat 5 gånger så mycket? Och dessutom fick jag ju en dos kinesisk kultur. Bara att få titta in i lastbilen med alla reservdelar är ju en upplevelse! Bredvid lastbilen sitter polarna & spelar kort hela dagarna. En av damerna i gänget säljer blommor, och nu när våren kommit kan man köpa violer -och de kostade minsann bara 2 pengar styck. Så jag var iallafall glad när jag cyklade hem med lagad cykel och vårblommor på styret! (korten endast tagna med mobilen men jag hoppas ändå ni kan insupa den kinesiska atmosfären!)

Cykelreparatören

Reservdelarna i lastbilen

kompisarna
vårblommorna