Thursday 3 March 2011

Vardagsbestyr



Idag bad jag min ayi att laga köttfärslimpa till middag. Det har vi inte ätit på hundra år & jag tänkte att det inte var så svårt att göra, jag har tom receptet på kinesiska. Sen for jag på tur till stan.

Kom hem samtidigt med barnen, jättehungrig! Å titta vilken superlimpa! Ayi följde receptet till punkt och pricka -fast det där med limpa vet jag inte riktigt. Köttfärskaka kanske?


Hur som helst - GOD var den. Med kokt potatis & äkta lingonsylt från IKEA :-) Men ayi tycker det är väldigt konstigt att bara koka potatis och äta. Här steks ju det mesta i både olja och soja och socker och allt annat möjligt.....................

Annars kan jag ana vår i luften! Sol & 9 grader varmt idag. Jag som har gnällt & surat över kyla & klibbig luft kan nu tom. glädjas åt små knoppar i träden. Dax för solglasögon alltså! Å då kommer jag osökt in på det där med shoppingen. Det blir lätt hysteriskt och ibland alldeles för mycket av den varan. Kinesiska marknader har den effekten. Vissa av oss har snöat in på skjortor!!! Många hänger det i garderoben. Grannen har snöat in på klockor. Jag har ett gäng solglasögon. Fast när kompisen ska handla & jag står bredvid så blir det liksom lättare att pruta & köpslå om vi köper fler. Nu snackar vi 30 kr/st så det är ju ganska överkomliga priser. Å andra sidan behöver du ju inte välja då mellan svarta & bruna. Vi kom fram till att man kan lika gärna köpa båda 2 då. Sen kom jag hem & upptäckte att samlingen redan var ganska stor. 1 par av dessa är riktiga från Italien. Alla de andra kopior från Kina (några till hör faktiskt Maja).