Tuesday 2 March 2010

Beijing shopping

Det mesta tar mycket tid när man bor i Kina.
Den enklaste lilla grejen kan växa till höghus proportioner.

Som att hit
ta ett par fina strumpbyxor till festen på lördag.
Det finns såklart
ett visst utbud på mataffären och närmsta marknaden.
Ni vet typ 40 den - lika tjocka som raggsockan.
Fast nu var jag på jakt efter den glansiga sorten till den lilla svarta.

In i ett glassigt varuhus med utländskt namn där alla varor kostar dubbelt så mycket som hemma, eftersom de är utländska. I min jakt på glansiga strumpor sprang jag på honey suckle facespray, elektriska tandborstar, brülebrännare, trosor med fluff och annat smått och gott man kan behöva. Hittade till slut strumpbyxor, i både rätt färg och rätt storlek. Kostnad: 246 RMB (ungefär samma som SEK). Per styck. För man måste ju ha 2 par när det första paret går sönder (vilket de brukar göra vid första pådragningen........)

5 timmar senare är jag hemma igen, lagom till barnen kommer från skolan. Passerade också leksaksavdelningen på vägen ut genom det glassiga varuhuset. Man kan ju undra hur tillverkarna tänkte när de kom på denna idé?

en liten docka med hårväxt på fel ställen -you can shave baby! Rakhyvel ingick inte i paketet så jag undrar om de tänkte man ska använda pappas eller?