Sunday 13 February 2011

I väntans tider.......


Nä, här blir inga barn gjorda om ni trodde det!

Vi vankar omkring i vårt hus & väntar på att mannen/pappan ska återvända från Göteborg.

Å medan vi väntar skjuter Gustav skarpt - Star Wars världen är utbytt till NERF Guns. Skotten haglar omkring öronen på en mindre glad Maja. Fullt upptagen med Pet Shop som hon fortfarande älskar. Och Glee Season 2 på TV.

Jag får också min beskärda del som måltavla, sittandes framför datorskärmen, drömmer mig bort bland nya resmål. Och det blir en del facebook. Därav detta inlägg faktiskt. Genom en vän på FB får jag se en länk till Redbull Homerun i Åre. Red Bull har arrangerat en tävling som kallas "Chinese DownHill". Har jag aldrig hört talas om?!

Men det verkar ju hur kul som helst så jag kollar. Försöker koppla ihop mina 2 världar på något typiskt logiskt inrutat sätt, dels från mitt liv i Kina och dels från mitt liv som skidåkare. Men jag förstår inte riktigt kopplingen ? Så jag googlar vidare på internet på "Chinese Downhill" och får följande förklaring;

A phrase used to express lack of understanding when everything should be perfectly clear.

A way of saying "I should understand this completely, but it makes no sense whatsoever."

And now for the rules of the International, Chinese downhill: there are none.

Origin: In the 1980s ski comedy "Hot Dog: The Movie," the antagonist proposes a Chinese downhill to resolve all conflicts between himself (the hotshot skier) and the protagonist (not so talented skier/cool guy). After they outline what's at stake -the girl, rule over the slopes, cash, etc. -the comic-relief Chinese guy leans in and asks "Wha te fuck is a Chinese downhir?" (A Chinese downhill is a ski race with a shotgun start -first one to the bottom wins.)

Detta är en helt underbart strålande sammanfattning av hur livet känns i Kina ibland. Kanske ni känner igen det? Vissa dagar är det mer av chinese downhill än andra. Vissa saker måste man bara acceptera, utan förklaring.