Friday 28 May 2010

Till fots i Peking


Allra bäst lär man känna sin stad till fots tycker jag. Så det har blivit några promenader och idag gav jag mig ut med Rosemary från England som är intresserad av historia och länge velat besöka de gamla diplomatkvarteren i Peking.

I dessa kvarter öster om Himmelska Fridens Torg ligger det massor av byggnader i kolonial stil från tidigt 1900 tal. Det här området var då förbjudet för kineserna att besöka men har nu renoverats och liksom blivit en liten egen stad i den stora staden. Idag har ambassaderna flyttat så de flesta husen är diverse olika regeringskontor och pampiga entréer med vakter, men man kan fortfarande se flera spår av bl a ett franskt postkontor som idag är en Sichuan restaurang.

Jag hade stora kameran på magen och blev för första gången i Kina påflugen av ett antal upprörda kineser som undrade;
-vad har du för problem?
Alltså inte riktigt OK att fota så tyvärr åkte kameran ner i väskan och jag missade några riktiga godingar. Så nu måste ni komma hit och titta själva. Här är de korten jag hann med;

Kineserna själva sitter helst på trottoarkanten och diskuterar
-eller varför inte passa på att nysta garn?

Många pampiga hus vart än man ser.
Helst med massiva järngrindar, mycket guld och många röda flaggor.
Här skymtar man den tidigare brittiska ambassaden,
numera departementet för stadens säkerhet.


Katolska kyrkan från 1902 som fortfarande har gudstjänst varje söndag.
Fungerar också som bakgrund för bröllopsfotografering.


Burspråk i Peking

Cykelparkering